Luomuruokaa ja kansainvälistä muotia

Pöytyällä toimivan Myssyfarmin yrittäjät arvostavat maataloutta ja omia tuotteitaan. Oman tekemisen arvostus voi viedä pitkälle. Menossa on Euroopan markkinoiden avaus. Myssyfarmi on todennäköisesti ensimmäinen suomalainen maatila, joka on saanut kansainvälistymistukea. Tuki edistää luomuvillasta neulottujen myssyjen tuotteistamista ja markkinointia sekä pääsyä kansainvälisille muotimarkkinoille. Tilan tuotantoon kuuluu toki hieman perinteisempiäkin maatalouden tuotteita.

Suomalainen maatalous kaipaa tällä hetkellä rohkaisevia esikuvia. Yksi kannustava ja myös taloudellisesti kannattava esimerkki on Anna ja Janne Rauhansuun Myssyfarmi eli Rauhansuun tila Varsinais-Suomessa, Pöytyän Vistolan kylässä.

Viljelyssä on noin 165 hehtaaria omia ja vuokrapeltoja, joiden luomutuotteista kasvavan osan Rauhansuut haluavat jalostaa itse kuluttajatuotteiksi saakka. Yrittäjät ovat valinneet oman linjansa ja tapansa toimia.

Myssyfarmia ajaa eteenpäin vankka usko suomalaiseen maatalouden menestysmahdollisuuksiin ja puhtaan ruoan merkitykseen terveydelle. Yrittäjät ovat valinneet valteikseen erikoistumisen ja luomutuotannon.

Suomessa ei ole mahdollisuuksia pärjätä, jos yrittää kilpailla maailmanmarkkinoilla tavallisilla tuotteilla. Meillä on siihen liian kovat kustannukset ja heikot sadot, Rauhansuut perustelevat.

Yrittäjäparilla on voimakas halu viedä maataloutta kohti kestävämpää ja kannattavampaa suuntaa. Verkkosivuillaan he kertovat arvoistaan: ”Viljelemme tosissamme ja pyrimme mahdollisimman hyviin ja laadukkaisiin satoihin. Pyrimme itse elämään mahdollisimman omavaraisesti, ja syömään luonnonmukaisesti ja lähellä tuotettua ruokaa.”

Rauhansuut ovat myös pohtineet omat arvonsa, ja puhuvat niistä mielellään. ”Kun arvoja muuttaa, muuttuu myös toiminta”, Janne sanoo.

Oma motivaatio ja ammattiylpeys on tullut pitkälti luomutuotannon myötä, Janne sanoo. Siihen kuuluu monia asioita, kuten pellon kasvukunto tai tuotteen myynnistä saatava asiakaspalaute.

”Viljelijälle on tärkeää ymmärtää, että on ruuan tuottaja, arvostaa sitä ja oppia itse syömään tuottamaansa ruokaa. Pitää nähdä omat vahvuudet”, Janne painottaa.

Sveitsissä ja Saksassa näki, miten ruuantuottajaa arvostetaan. Suomessa tullaan tässä asiassa selvästi jäljessä, Myssyfarmin isäntä sanoo. Hän on kuitenkin huomannut Suomessakin selvää arvostuksen paranemista. Erityisesti nuoret ovat alkaneet arvostaa maataloutta.

Oppia maailman yliopistosta

Maatalous ei aina ole ollut itsestään selvä valinta Rauhansuille. Isäntä Janne on entinen ammattiurheilija, jonka lajina oli purjelautailu. Laji ja ammatti veivät nuoren miehen maailmalle, ja hän oli 15 vuotta poissa Suomesta.

Se avasi silmät, ja oli varsinainen maailman yliopisto, hyvä vaihtoehto myös maatilayrittäjäksi valmentautumiseen Viikin agronomikoulutuksen sijaan, Janne kertoo. Maailmalla hahmottuivat suomalaisen maatalouden selkeät arvot.

Kun Janne loukkaantui vuonna 2003, ura purjelautailijana piti lopettaa. Samoihin aikoihin Jannen vanhemmat olivat ilmoittaneet olevansa valmiita sukupolvenvaihdokseen tilalla.

Loukkaantuminen vauhditti päätöksentekoa, ja Janne suoritti Etelä-Afrikassa etäopintoina tilan ostamiseen vaadittavat maatalousopinnot. Opintoihin vaadittavan tilaraportin hän teki suurelta eteläafrikkalaiselta maatilalta, jossa viljellään vehnää ja kasvatetaan lampaita.

Siellä vehnän sato on aivan eri luokkaa kuin Suomessa, paljon pienempi, ja muutenkin kyseessä on aivan eri maailma. Työvoima asui tilalla ja sai palkakseen puolikkaan lammasta ja sata randia kuukaudessa.

”Silloin aukesi, mitä maatalous on maailmalla”, Janne sanoo.

Tila luomuun ja osakeyhtiöksi

Suomeen muutettuaan Janne tapasi Annan. Parin kummallakin osapuolella on eri vahvuudet, ja niitä hyödyntämällä tuotanto ja tekeminen tilalla alkoivat selkiintyä.

Päätoimisen viljelyn Janne aloitti vuonna 2008. Samalla tila yhtiöitettiin, ja syntyi Jannen Maatalous Oy. Luonnonmukaiseen tuotantoon siirtymistä alettiin valmistella ja laskea, ja siirtymäkausi alkoi 2011.

Nyt kaikki pellot ovat luomussa ja yrityksellä on kaksi erilaista tuoteryhmää: myssyt ja elintarvikkeet. Alan ammattilaisena Anna vastaa markkinoinnista ja tuotteistamisesta, Janne tuotteiden tuotannosta, puhtaudesta ja jäljitettävyydestä.

Lue koko juttu KM:stä.

Teksti ja kuvat: Pirjo Mälkiä