Uusi, kotimainen iso S
Valtran suurimman mallisarjan eli S-sarjan valmistus palaa Suomeen ja samalla mallisarja loikkaa neljännestä sukupolvesta suoraan kuudenteen. Sarja kattaa tehoalueen 205–309 kW. Jatkossa isoissa Valtroissa eli S- ja Q-sarjoissa on myös kotimaassa valmistetut Agcon portaattomat vaihteistot eli käytännössä Fendtin Varion perustekniikka. Jo valmistunut uusi maalaamo ja parhaillaan rakenteilla oleva vaihteistotehdas ja tuotekehityslaboraorion laajennus jatkavat Agcon investointeja Suomeen.
Valtran suurimman traktorimallisarjan valmistus alkoi Suomessa 2000-luvun alussa. Varsin vaatimattomasti menestynyt sarja uusiutui 2008 ja valmistus siirtyi samalla Agcon tehtaille Ranskaan. Nyt S-sarjan valmistus palaa takaisin Suolahteen ja myös traktorin vaihteisto rakennetaan Suomessa.
Paluu Suolahteen on osa Agco-konsernin vahvaa satsausta Suomeen. Linnavuoren moottoritehtaan laajennus sai jatkoa, kun Suolahteen valmistui uusi maalaamo, jossa maalataan harmaalla traktorin runko. Parhaillaan on työn alla vaihteistotehdas ja tuotekehityslaboratorion laajennus.
Agco työllistää kaikkiaan 2 200 ihmistä tuotekehityksessä ja näistä peräti 350 on Suomessa (Suolahdessa 200, Linnavuoressa ja Jyväskylässä yhteensä 150). Vaihteistotehtaan saaminen Suomeen oli iso voitto konsernin sisällä, sillä myös ranskalaiset olisivat halunneet tehtaan.
Kuusi mallia
Mallisarja koostuu kuudesta mallista. S286, S316, S346, S376, S396 ja S416. Kaikissa on moottorina Agco Powerin 6-sylinterinen ja 8,4-litrainen 84 LXTN -moottori.
Se on varsin matalakierroksinen eli huipputeho saadaan 1 850 kierroksella ja suurin vääntö (1750 Nm) 1 500 kierroksella. Moottorin rakennetta on myös yksinkertaistettu eli kahden ahtimen sijaan on vain yksi ahdin ja välijäähdytin. Pakokaasujen puhdistuksessa ollaan päästy kokonaan eroon pakokaasujen takaisinkierrätyksestä (EGR), jolloin moottori säilyy puhtaampana ja jäähdytystarve vähenee.
Edelliseen sarjaan verrattuna teho on kasvanut viisi prosenttia ja vääntö yhdeksän. Samalla nimelliskulutus on pienentynyt kolme prosenttia ja nimelliskierrosluku on laskenut kahdeksan prosenttia.
Vaihteistona on Agcon ML 260 eli käytännössä Fendtin Vario, johon sitten Valtra on suunnitellut vaihteisto-ohjelmiston. Ensimmäisissä S-sarjan koneissa on vielä Saksassa tehty vaihteisto, mutta kun uusi vaihteistotehdas valmistuu Suolahteen 2025, myös vaihteisto on kotimaassa tehty. Kun pääkomponenteista moottori, vaihteisto ja ohjaamo valmistetaan Suomessa, ovat S-sarja ja Q-sarja varsin kotimaisia traktoreita.
Uudet tehot vaativat myös järeämpää voimansiirtoa, joten sekä akselistoa että voimansiirron akselia on vahvistettu. Euroopan tieliikenneleveysvaatimuksista johtuen Euroopan malleissa on 255 senttimetriä leveä taka-akseli, mutta muualle maailmaan on tarjolla 3-metrinen.
Hydrauliikassa vakiovarusteena on 200 l/min pumppu, mutta lisävarusteena on mahdollista ottaa kaksi 200 l/min kuorman tuntevaa pumppua, joita voi tarvittaessa pyörittää erillisinä piireinä. Nostolaite nostaa 12 tonnia.
Traktorin painojakauma on varsin tasapainoinen eli perusvarustuksella 48 prosenttia on etu- ja 52 prosenttia taka-akselilla. Eteen on mahdollista lisätä painoa 345–2 300 kiloa ja molempiin takapyöriin saa 500–1 500 kilon lisäpainot. Maksipaino on 16 tonnia 50 km/h -nopeudella ja 18 tonnia nopeudella 40 km/h.
Vaikka S-sarja on mitoiltaan isompi kuin Q-sarja, on ohjaamo käytännössä identtinen Q-sarjan kanssa. Lyhyen ajokokeilun perusteella ajotuntuma S-sarjalaisella oli hyvin samanlainen kuin Q-sarjalaisella, ainoastaan isompi keula erottui ohjaajan paikalta.
Ensimmäiset uudet S-sarjan koneet toimitetaan asiakkaille vuoden 2024 alkupuolella.
Valtra tutkii uusia energianlähteitä
Valtran näkökulmasta dieselmoottori on pääasiallinen traktorien voimanlähde vielä pitkään. Koko Agco-konsernin tuotekehityksessä mietitään kuitenkin koko ajan myös muita energialähteitä.
Agco tekee jaottelua energialähteittäin traktorin tehon mukaan. Pieniin, alle 60 kW:n traktoreihin täyssähkö on mahdollista. Suurinpiirtein 60–110 kW:n haarukassa biometaani on mahdollinen. Tätä suuremmissa koneissa dieselhybridit ovat todennäköisin vaihtoehto ja kaikkein suurimmissa traktoreissa (yli 200 kW) kyse on pitkälti dieselmoottorin tehokkuuden parantamisesta ja biodieselin hyödyntämisessä.
Tuotekehityksessä on myös mietitty autopuolelta tuttua ratkaisua eli traktorin moottori toimisi ainoastaan sähköenergian tuottajana ja voimansiirto (ja ehkä myös työkoneiden hallinta) hoidettaisiin kokonaan sähköllä. Tämä olisi kuitenkin varsin perustavaa laatua oleva uudistus, jossa koko traktori olisi suunniteltava uudelleen.
Markkinaosuus kasvussa
Valtra laskee, että sillä on nyt hieman yli seitsemän prosentin markkinaosuus Euroopan traktorimarkkinoilla (yli 60 kW:n traktoreissa). Osuus on noussut melko tasaisesti viimeisen kymmenen vuoden aikana, vuonna 2013 osuus oli viisi prosenttia.
Valtran toimitusjohtaja Jari Rautjärvi uskoo kuitenkin, että Q- ja S-sarjoilla on mahdollista päästä jopa yli 10 prosentin markkinaosuuteen niiden kokoluokassa.
Q- ja S-sarjan markkinapotentiaali on iso myös Euroopan ulkopuolella. Valtra itse pitääkin S-sarjan lanseerausta yrityksen ensimmäisenä maailmanlaajuisena lanseerauksena. ◻