Julkiset elintarvikehankinnat ovat suhteellisen pieni osa kotimaista elintarvikemarkkinaa

Alkuvuonna julkaistun selvityksen mukaan elintarvikkeiden ja ruokapalveluiden julkiset hankinnat muodostavat Suomessa noin neljä prosenttia elintarvikkeisiin ja alkoholittomiin juomiin kohdistuvista kulutusmenoista. Viime vuosina käyty keskustelu julkisten ruokahankintojen merkityksestä kotimaisen elintarvikeketjun markkinakäänteiden tasapainottajana on tässä valossa ollut ylimitoitettua. Julkisen talouden kiristyminen näkyy elintarvike- ja ruokapalveluhankinnoissa. Samalla yksittäisten hankintojen koko kasvaa. Hankintojen koon kasvu vahvistaa tukkukauppojen roolia.

Tämä sisältö vaatii tilauksen. Kirjaudu sisään jos olet tilaaja.

Osta artikkeli 3,30 Osta tämän jutun sisältävä irtonumero hintaan 9,90 €