Makita XGT UR012G -raivaussaha: Räväkkää raivaustehoa
Perusvarustuksessaan lähinnä ruohoraivurilta vaikuttava Makitan XGT-sarjan uutuuskone muuntuu hetkessä yllättävän tehokkaaksi raivaussahaksi. Jo ensisavotan jälkeen on valmis uskomaan, että pahempikin vesakko nöyrtyy nykyään akkuvoimin.
Makitan jonkin aikaa sitten lanseeraama 40 voltin akkuihin perustuva XGT-konesarja on ollut rohkea veto. Muutamien kilpailijoiden tapaan käytössä eivät nimittäin ole kaksijänniteakut, vaan kyse on aivan uudesta akkujärjestelmästä. Taannoisessa akkuhiomakonekokeilussamme (KM1/2021) XGT-järjestelmän antamat mahdollisuudet jäivät kuitenkin vielä osin hämäriksi.
Kokeilemamme uutuusraivuri on toista maata. Toki akkuja on käytössä kaksin kappalein, jolloin käyttöjännitekin on peräti 80 volttia. Tehoa koneessa on lopulta niin paljon, että yksi testaajistamme totesikin jo ensimmäisen vesakonkaadon jälkeen, ettei hän halua käryävää bensiinisahaa enää käyttää.
Tavanomaista korkeamman akkujännitteen vuoksi emme kyenneet tekemään testissä olleille viiden ampeeritunnin akuille tavanomaisia kapasiteettimittauksia. Käytännön työkokeissa kapasiteetti osoittautui riittäväksi.
Akkupari riitti vesakonraivauksessa yli tunnin työrupeamaan. Osakiitos hyvästä akkukestosta kuului tosin ADT-tehonsäätöautomatiikalle, joka säätää raivurin tehoa terän ja kuormituksen mukaan.
Niittoa ja raivausta
Perusvarustuksessaan XGT-sarjan raivuri on lähinnä niittotöihin tarkoitettu. Testasimme sitä kuitenkin pääasiassa raivaussahana lisävarusteena saatavan 225 millimetrin raivausterän ja metallisen sektorisuojan kanssa.
Lisäksi testipakettiin kuuluivat pro-mallin valjaat, akkupari ja tuplalaturi. Vastaavaa settiä on saatavilla kampanjatarjouksena 1 094 eurolla ainakin vuoden loppuun asti.
Varsinkin valjaat ovat erinomainen ja käytännössä välttämätön lisävaruste. Ne eivät käytössä hierrä tai kierry. Omalle ruumiinrakenteelle sopivien säätöjen löytämiseen on toki uhrattava hetki aikaa.
Myös poikkiaisan asento ja kahvakulma kannattaa hakea kerralla kohdilleen. Säätö onnistuu ilman työkaluja runkoputken ja poikkiaisan kiristysruuvia löysäämällä.
Kun asetukset ovat kohdillaan, raivuri tuntuu tasapainoiselta ja ergonomialtaan asianmukaiselta. Käytön hallinta sujuu työhansikkaat kädessä. Pientä ärsytystä voi aiheuttaa se, että jo lyhytkin käyttökatkos edellyttää virtakytkimen uutta painallusta. Kyse on kuitenkin turvaominaisuudesta, josta ei pidäkään joustaa.
Myös teränvaihdot sujuvat näppärästi, kunhan akselin lukitsee raivurin mukana tulleella kuusiokoloavaimella. Komposiittiveitsiterässä ja siimaleikkurissa on itsessään kierteet. Metalliterät sen sijaan kiinnitetään erillisellä erikoismutterilla, jonka katoamiseen on hyvä varautua hankkimalla oikeanlainen varamutteri työkalupakkiin jo etukäteen.
Oikean teräsuojan valinnassa jouduimme tavaamaan hetken ohjekirjaa. Toivoisimmekin, että teräsuojista löytyisi jonkinlaiset merkinnät yhteensopivista leikkuuteristä.
Akkujen ylilämpö rajaa työtahtia
Korkea käyttöjännite, tehokas moottori ja isot akut sallivat varsin kovan urakkatahdin raskaammassakin vesakossa. Pidemmässä työrupeamassa ja lämpimällä säällä kova työtahti saattoi tosin kostautua akkujen ylikuumenemisena. Ylilämpösuojan aktivoiduttua työtä saattoi jatkaa joko akkujen jäähdyttyä tai vaihtamalla koneeseen viileät akut.
Kuumeneminen voi myös hidastaa akkujen latausta, sillä laturi aloittaa latauksen vasta akkujen jäähdyttyä riittävän viileiksi. Jäähdyttelyvaiheen, joka kokemustemme perusteella kestää 25–40 minuuttia, tunnistaa laturissa vilkkuvasta sinisestä valosta.
Jäähdyttelyn loputtua sininen valo palaa jatkuvasti ja varsinainen lataus etenee loppuun 48–52 minuutissa. Viileillä akuilla luvattu noin 50 minuutin latausaika pitää siis paikkansa.
Kahden akkuparin varustuksella raivurille tekee siis periaatteessa töitä vaikka tauotta. Edellytyksenä kuitenkin on, ettei akkuja päästetä ylikuumenemaan. Kuumien akkujen lataus jäähdyttelyineen ei välttämättä onnistu aivan samassa ajassa kuin missä raivurissa kiinni oleva akkupari tyhjenee. Akkujen jäähdyttely ei tosin välttämättä tarkoita työntekoon kuin tervetulleen lepotauon mittaista katkosta. ◻
Tekniset tiedot: Makita XGT UR012G
Konetyyppi: akkukäyttöinen raivaussaha
Maahantuoja: Makita Oy, p. (09) 857 880, www.makita.fi
Valmistusmaa: Japani
Varustelu: terä- ja kaksi kuusiokoloavainta, metallinen ruohoterä, komposiittiveitsiterä ja siimapää sekä muovinen teräsuoja
Akut: 2 kpl 40 V, 5,0 Ah, Li-ion
Ilmoitettu latausaika: 50 min.
Raivausterä: halkaisija 225 mm, keskireikä 25,4 mm, 24 hammasta
Kierrosluku: raivaussahana 3500/5000/6800 min-1, siimaleikkurina 3500/4200/5000 min-1
Ilmoitettu melu (LwA): 94 dB
Mitat ilman teriä (k x l x p): 450 x 690 x 1790 mm
Kotelointiluokka: IPX4
Paino: raivausvarustuksessa 9,8 kg, josta akut 2,7 kg
Takuu: 1 vuosi, rekisteröimällä 3 vuotta, akut ja laturi 1 vuosi
Hinta: konerunko 959 €, tuplalaturi ja kaksi 5 Ah -akkua 779 €/kpl, valjaat 69 €