Bednar Omega FL 6000 – Täsmällistä kylvöä ja tehoa kohtuuhintaan

Kuuden metrin työleveydellä varustetut, puhallintoimiset kylvökoneet yleistyvät tasaiseen tahtiin myös Suomessa. Bednarin koneita on käytetty Suomessa nyt viiden kevään kylvöillä. Pääsimme kokeilemaan muovisäiliöillä varustettua kuusimetristä kylvölannoitinta keväällä noin 80 hehtaarin alalla. Bednar vei kiireen tunnun pois kylvötyöstä ja valmista jälkeä syntyi vauhdilla, vaikka työtä tehtiin rennon rauhallisesti.

Reippaat 20 vuotta sitten perustettu tsekkiläinen Bednar on operoinut Suomen markkinoilla viimeisen viiden vuoden ajan AgriToukola Machinery Oy:n maahantuomana. Vuoteen 2013 saakka Strom-tuotemerkillä tunnettu Bednar valmistaa koneita erityisesti muokkaukseen ja kylvöön. Koneita menee kaupaksi sellaiseen tahtiin, että yrityksen viime vuoden liikevaihto oli jo noin 75 miljoonaa euroa ja tuotteita myydään 35 maassa.

AgriToukola Machinery Oy:n valikoimassa on periaatteessa kaikki Bednarin tuotteet, tosin kylvökoneet ovat liikevaihdollisesti selvästi tärkein tuoteryhmä. Suomeen tuodaan erityisesti kahdella säiliöllä varustettuja koneita, jotka soveltuvat siten kylvön yhteydessä tapahtuvaan lannoitukseen. Tarjolla on myös riisuttuja versioita, joissa erilaiset esimuokkaimet on poistettu ja koneet soveltuvat valmiiksi kylvömuokattujen peltojen kylvölannoitukseen.

Puhallinkone muodikkaalla kaavalla

Agritechnicaa kiertäessä tuntuu, että joka toiselta maatalouskonevalmistajalta löytyy kuusimetrinen puhallinkylvökone melko samankaltaisella reseptillä. Koneen alakerrassa ensimmäisenä tulee muokkausvarustus, yleensä kaksi riviä muokkauslautasia, seuraavana jyrä-/kuljetuspyörästö, jota seuraa tarkkaan kylvöön soveltuva kaksoiskiekkovantaisto syvyydensäätöpyörällä. Viimeisenä jäljen liippaa säädettävä jälkihara.

Yläkerta rakentuu rungon päälle asennetusta säiliöstä, sen etupuolelle sijoitetusta hydraulikäyttöisestä puhaltimesta ja säiliön alle sijoitetusta sähköisestä syöttölaitteesta. Viimeisenä yläkerran ketjussa on mustekalamainen jakaja, joka esimerkiksi koeajetun Bednarin tapauksessa jakaa siemenet 48 kaksoiskiekkovannasta ruokkivaan siemenputkeen.

Myös kokeilussa ollut Bednar FL 6000 luottaa edellä kuvailtuun, hyväksi havaittuun rakenteeseen.
Bednarin voi valita joko 12,5 senttimetrin tai 16,5 senttimetrin rivivälillä. Sekä siemen että lannoite kylvetään lähtökohtaisesti samaan vantaaseen.

Lisävarusteena saatavilla on myös erilliset lannoitevantaat pakkeripyörästön etupuolelle sekä piensiemenlaite ALFA 400. Tämä on erillinen, sähkökäyttöinen puhallinkylvökoneyksikkö, joka sijoitetaan vantaiston päälle. Myös piensiemenlaitetta ohjataan pääkoneen tavoin isobusin kautta.

FL 6000 -mallissa silmiinpistävin ero kilpailijoihin ovat muoviset säiliöt, jotka tuntuvat varsin järkevältä ratkaisulta. Muovi on terästä kevyempää, pyöreät muodot on helppo pitää puhtaana sisäpuolelta. Muovi ei myöskään ruostu, vaikka se joutuisi tekemisiin väkilannoitteiden ja kosteuden kanssa. Bednar on jämäkästi rakennettu ja huolella suunniteltu, käyttöä tai toimintaa haittaavia kukkasia ei tullut vastaan sen enempää ulkoisen tarkastelun kuin käyttökokemustenkaan myötä.

Kokeilukoneen etumuokkari oli varustettu 460-millimetrisillä lautasilla, joita on aina kaksi kappaletta yhden kumipatukkajousitetun varren päässä. Lautasia on sama määrä kuin kylvövantaitakin eli 48 kappaletta. Tämä tarkoittaa kuuden metrin koneessa 12,5 cm:n riviväliä.

Etumuokkaria seuraa reilunkokoinen pakkeripyörästö, jonka neljä traktorin raidevälin kohdalla kulkevaa rengasta toimii samalla kuljetuspyörinä tieajossa. 425/55R17-kokoiset renkaat osoittautuivat toimiviksi myös pehmeissä olosuhteissa, eivätkä keränneet eteensä turhaa maavallia.

Bednarin kaksoiskiekkovantaisto oli helposti säädettävä, ja piti kylvösyvyyden tarkasti. Kylvösyvyys säädetään karkeasti vantaiden nostosylintereihin asennettavilla rajoitinpaloilla ja hienosäätöä voidaan tehdä maalajien ja muokkausten mukaan vannaspainatusta säätämällä. Vantaiden sijoittaminen jyräpyörästön taakse on useiden näkemyksien mukaan parempi ratkaisu kuin valmiin kylvöksen tinttaaminen jyräpyörästöllä.

Lue koko juttu KM:stä.

Teksti ja kuvat: Juho-Antti Junno