Kulmapilarinäytöllä saadaan kaikki koneen perusnäytöt ja sen antaman tiedon perusteella voidaan ohjata tai hallita konetta. Käytössä ovat myös uusi telemetriikka ja traktorista saadaan yhteys huoltoon ja toisaalta järjestelmään voidaan vastaanottaa töitä tehtäväksi.
Kulmapilarinäytöllä saadaan kaikki koneen perusnäytöt ja sen antaman tiedon perusteella voidaan ohjata tai hallita konetta. Käytössä ovat myös uusi telemetriikka ja traktorista saadaan yhteys huoltoon ja toisaalta järjestelmään voidaan vastaanottaa töitä tehtäväksi.

Uusi Massey

Ferguson 8S uudella vaihteistolla

MF 8S -mallisto on uusi. Yli kolmemetrisen akselivälin lisäksi tarjolla on uutta mielenkiintoista vaihteistoa ja muotoilua. Itsekantava runko tuo lisää ketteryyttä.

teksti Seppo Pentti kuvat Seppo Pentti, Agco

MF 8S-malliston ensimmäinen esittelytraktori on jo Suomessa. Uutuus on akseliväliltään 305 senttiä, joka tekee traktorista vakaan tiellä ja pellolla. Kun uutta mallistoa suunniteltiin, lähdettiin aivan alusta, mutta kuitenkin Massikan perinteitä kunnioittaen.

Ohjaamo on irti moottorista, jolloin ohjaamo on itsenäinen komponentti rungon päällä. Moottorin äänet, lämpö ja värinät eivät välity ohjaamoon. Tällöin kuljettajan paikka on äänettömämpi ja ergonomisempi kuin normaali ohjaamo.

Melua ohjaamossa on alle 68 dB. Ohjaamo on suunniteltu uusiksi, jolloin kuljettajan työympäristöön on voitu kiinnittää enemmän huomiota. Kuljettaja näkee eturenkaat ja etunostolaitteen ohjaamosta.

Ohjaamon tilavuus on 3,4 m3 ja ikkunapinta-alaa on 6,6 m2. Etulasi on etukeno, jolloin heijastukset ovat minimaaliset. Etulasista 72 % puhdistuu pyyhkimellä.

– Ohjaamon sulamista on testattu pohjoisissa olosuhteissa ja lasit aukeavat nopeasti, kun suulakkeita on eri puolilla ohjaamoa. Lisälämmitintä ei tarvita, Tuomas Kajantola Turun Konekeskuksesta lupaa.

Ratin takaa on näyttö siirtynyt eteen kulmapilariin. Ohjaamossa on perinteiset ajohallintakahvat, mutta ohjaimessa on propojoystick, johon on tarvittaessa ohjelmoitavissa peukalolle mikä tahansa ohjaus. Normaalisti propojoystickiä käytetään etukuormainkäytössä.

Ohjaamo on merkittävästi muuttunut, kun materiaalien laatua on parannettu.

Uusi MF 8S on itsekantavalla rungolla ketterä eivätkä etupään tukirakenteetkaan kavenna kääntösädettä. Moottori ja vaihteisto ovat kantavaa rakennetta. Moottorina on 7,4-litrainen AGCO Power, josta nimellistehoa otetaan 220–265 kW. Vahva vääntö on käytännössä käytössä kaikilla kierroksilla.

Etusäleikössä on 1,1 m2 jäähdytysilmapinta-alaa ja lämmin ilma puhalletaan moottorin sivusta pois. Imuilma otetaan moottorin ja ohjaamon välistä puhtaalta alueelta, jolloin moottorin imuilmasuodatin pysyy puhtaana. Se vaihdetaan, kun tulee ilmoitus vaihtotarpeesta. Moottorin pakokaasupuhdistusjärjestelmässä käytetään ureaa ja hiukkassuodatinta, jolloin urean käyttö vähenee. Hiukkassuodatin on puhdistettava vaihto-osa.

Tarjolla on uusi Dyna 7 -vaihteisto, jossa on neljä robotisoitua aluevaihdetta ja seitsemän Powershift-vaihdetta. Uutta on Dyna E-Power eli kaksoiskytkinvaihteisto, joka vaihtaa myös alueet kaksoiskytkimellä eli veto on jatkuva ja hyvällä vetohyötysuhteella. Dyna E-Powerin ominaisuudet sopivat oikeastaan työhön kuin työhön, kun vaihdeväli on pieni. Dyna E-Powerin vedon ollessa katkeamaton, sen vetokäyrä on kuin portaattoman vaihteiston, vaikka käytännössä vaihteita on 28. Manuaalimoodissa vaihteita on 22. Portaaton Dyna VT -vaihteisto on saatavilla vuonna 2022.

Vaikka akseliväli on yli kolme metriä, itsekantavalla rungolla kääntösäde on 5,7 metriä 600-millisillä renkailla.

Hydrauliikan tuotto on 150 tai 205 litraa ja järjestelmästä voidaan ottaa 60 litraa öljyä ulos. Mielenkiintoinen uutuus on kiinteä kuulaveto, joka on palkissa kiinni, jolloin kuulassa ei ole yhtään väljää.

Tuomas Kajantola esittelee uuden MF 8S:n voimansiirtoa.
Tuomas Kajantola esittelee uuden MF 8S:n voimansiirtoa.