KoneAgria – ammattilaisille

KoneAgria on toiminut maatalouden ammattilaisten kokoontumispaikkana jo 14 vuoden ajan – ja vieläkin kauemmin, jos huomioidaan KoneAgrian edeltäjät, Kone-Killeri ja Farma Konemessut. Viime syksynä ammattikävijöiden osuus nousi jo 84 prosenttiin kävijöistä.

Maatalouden ammattinäyttelyille on edelleen tilausta, siitä todisteena esimerkiksi loppuun myydyt hallit tämän vuoden KoneAgriassa. Näyttelyt tarjoavat investointeja suunnitteleville erinomaisen tilaisuuden vertailla tuotteita saman katon alla ja kilpailutuskin on tehokkaampaa, kun myyjät ovat lähellä toisiaan. Tämän ovat huomanneet myös useat yritykset ja he ovatkin valmiit panostamaan ostavan asiakkaan palveluun vuosittain. Erityisesti pienemmät yritykset, joiden olisi vaikea tavoittaa laajaa asiakaskuntaa ilman valtakunnallista myymäläverkostoa, ovat halunneet tuoda tuotteensa lähelle asiakasta. Allekirjoittanut on ollut mukana tuottamassa tapahtumia ProAgrialle jo yli 16 vuoden ajan ja onkin ollut hienoa seurata näiden vuosien aikana yritysten kasvua yhdessä KoneAgrian kanssa. Tänä vuonna näkyy selkeästi seuraavan kasvuyritysten ”sukupolven” nousu.

Näyttelyn monipuolisuus ja pientenkin yritysten tasapuolinen näkyminen on erityisesti kävijän etu. Sanontakin viittaa siihen, miten kilpailu pitää virkeänä. Näyttelykäynnin aikana kannattaakin ennakkoluulottomasti tutustua myös niihin uusiin yrityksiin, joita ei ole ennen nähnyt tai huomannut – koskaan ei voi tietää mihin se johtaa.

Vaikka ammattinäyttelyssä työasiat ovatkin vahvasti esillä, ei tapahtumien merkitystä kollegoiden ja ystävien tapaamispaikkana kannata unohtaa. Muiden ammattilaisten tapaaminen ja keskustelut heidän kanssaan tuovat arkiseen aherrukseen sopivan katkoksen ja samalla voi oppia jotain uuttakin.

On totta, että nykyään tietoa on saatavilla ja paljon. Ei ole lainkaan harvinaista, että asiakas tuntee jonkin laitteen yksityiskohdat myyjääkin paremmin. Tapahtumat tarjoavat kuitenkin jotain, mihin chatbotit ja kasvottomat yritysten someviestijät eivät pysty: luottamuksen syntyminen vaatii edelleen kasvokkain kohtaamista. Tapahtumien rooli onkin muuttunut tiedon levittämisestä luottamuksen rakentamiseen. Myyjän pitää pystyä kertomaan asiakkaalle, mihin asiakkaan tarpeeseen tuote vastaa. Parhaimmillaan tapahtumissa pääsee keskustelemaan suoraan valmistajan kanssa, jolloin tuotteen yksityiskohdat avautuvat entistä paremmin ja ratkaisujen taustalla olevat syyt tulevat ilmi.

Nykyään vain muutos on pysyvää. Vaikka KoneAgria edeltäjineen on se alkuperäinen syysnäyttely, se ei vuonna 2019 ole samanlainen kuin 30 vuotta sitten. Sekä maataloussektori että tapahtuma-ala ovat murroksessa ja sen vuoksi parhaillaan mietitään, miten myös tulevaisuudessa pystytään parhaiten palvelemaan maatalouden ammattilaisia.

Toivotan teidät tervetulleiksi Jyväskylään KoneAgriaan – tapahtumaan, jossa ne ammattilaiset ovat.

Marko Toivakka

näyttelyn johtaja

KoneAgria

Maatalous ja maaseutu tutuksi

Tapahtumajärjestäminen on ollut osa maatalouden neuvontajärjestön roolia jo 1800-luvulta aina järjestön perustamisesta lähtien. ProAgria järjestää vuosittain useita eri ammatti- ja kuluttajatapahtumia, kuten Farmari-maatalousnäyttely, KoneAgria, Peltopäivät sekä erilaiset sadonkorjuumarkkinat ja pellonpiennartilaisuudet.

Osa tapahtumista on puhtaasti ammattilaisille suunnattuja kohtaamispaikkoja, joissa voi kollegojen kohtaamisen lisäksi tutustua uusiin koneisiin, tarvikkeisiin tai palveluihin. Osa taas tuo maaseutua ja sen palveluita ja tuotteita tutuksi kuluttajille. Esimerkiksi Farmari-maatalousnäyttely on ainutlaatuinen juuri siitä syystä, että se esittelee sekä maataloutta että maaseutua ja toimii kuluttajien ja maatalouden ammattilaisten kohtaamispaikkana. Entistä suurempi osa suomalaisista asuu kaupungeissa ja side maaseutuun on katkennut. Tämän vuoksi elinkeinon ja tuottajien esittely on erittäin tärkeää. Elintarviketeollisuus on huomannut juuri saman asian.

Maailmalla erilaiset peltopäivät ovat tärkeitä maatalouden tapahtumia. Västankvarnin Peltopäivä ja Pohjanmaan Peltopäivä ovat vakiinnuttaneet asemansa osana maatalouden tapahtumakenttää. Peltopäivät ovat oiva esimerkki puhtaasti ammattilaisille suunnatuista tapahtumista. Viljelykasvien ja kasvinsuojeluaineiden demoruudut ovat oleellinen osa Peltopäivää ja demoruuduista on helppoa vertailla esimerkiksi viljojen lajike-eroja.

Suomi on erilaisten tapahtumien suurmaa. Etenkin kesällä erilaiset tapahtumat kilpailevat ihmisten ajasta. Kaikilla ProAgrian järjestämillä tapahtumilla on paikkansa ja ne ovat saaneet sekä näyttelyvierailta että näytteilleasettajilta kiitosta. ProAgria on vastaisuudessakin mukana tuomassa maataloutta ja maaseutua tutuksi järjestämällä erilaisia näyttelyitä ja tapahtumia.

Henri Honkala

valtakunnallinen näyttelyjohtaja

ProAgria

Näyttelyn järjestäjä

FKS-Tapahtumat Oy

Yhteyshenkilöt

toimitusjohtaja

Marko Toivakka

0400 735 259

[email protected]

tapahtumatuottaja

Niina Lampinen

043 826 7291

[email protected]

Näyttelyinfo

to–pe klo 7.30–17.30 la klo 7.30–16.30 Paviljonki-info puh. 014 339 8100

www.koneagria.fi

Facebook @koneagria

Twitter @koneagria

Instagram #koneagria

FKS-Tapahtumat Oy:n taustalla on viljelijöiden omistama ProAgria

Näyttelyn järjestäjä

FKS-Tapahtumat Oy

Yhteyshenkilöt

toimitusjohtaja

Marko Toivakka

0400 735 259

[email protected]

tapahtumatuottaja

Niina Lampinen

043 826 7291

[email protected]

Näyttelyinfo

to–pe klo 7.30–17.30 la klo 7.30–16.30 Paviljonki-info puh. 014 339 8100

www.koneagria.fi

Facebook @koneagria

Twitter @koneagria

Instagram #koneagria

FKS-Tapahtumat Oy:n taustalla on viljelijöiden omistama ProAgria