Kuormapeite

turvallisesti paikoilleen

Heikki Lääkön ideoima kuormapeitteen kiinnitystapa on osoitus siitä, kuinka päivittäinen rutiiniaskare voidaan tehdä entistä helpommin ja turvallisemmin ilman euronkaan lisäpanostusta. Tämä tapa säästää myös aikaa, tekee kuormapeitteen kiinnittämisestä helppoa ja parantaa kiinnityksen laatua.

Juho-Antti Junno

Maatiloilla joudutaan usein käyttämään kuormapeitettä traktorin perävaunussa olevan lastin, esimerkiksi viljakuorman suojana.

Pahimmillaan kuormapeite eli pressu heitetään epämääräisenä myttynä, tai vaikka viikattunakin kuorman päälle, ja siitä sitä aletaan levittämään kohti päätyjä ja nurkkia. Välillä kiinnitellään naruja ja kiristellään kuormapeitettä vuorotellen sivuilta ja päädyistä naruista vetämällä.

Tällaisista kokemuksista lähti oulunsalolaisen Heikki Lääkön idea kehkeytymään.

70-luvulla pressut olivat jäykkiä ja painavia nykyisiin verrattuna. Lääkkö pähkäili sopivaa ja turvallista levitystapaa kuorman päällä keikkuessaan. Nykyinen tyyli vakiintui pohdiskelun sekä kokeilujen kautta.

Taiteltu pressu peräosaan

Pressun asentaminen on haasteellista varsinkin tuulisella säällä. Kun homma on mietitty ja valmisteltu hyvin, pressun saa kuorman päälle helposti ja turvallisesti.

Maahan levitetty pressu taitetaan pituussunnassa noin 30 cm:n paketiksi, jolla on leveyttä pressun leveyden verran. Perälaidan yli kääntyvä 15–20 cm:n kaista ja narut jätetään paketin ulkopuolelle.

Taiteltu paketti nostetaan kärryn peräosaan perä- ja sivulaitojen varaan.

Kun narut on sidottu, kulkee pressu kärryn mukana sujuvasti esimerkiksi puintipellolle.

Pressu kuorman yli

Kun kuorma on kyydissä, otetaan pressun etupään naruista kiinni ja kävellään kärryn etuosaan. Pressu seuraa perässä ja levittyy tasaisesti kuorman päälle ja lopulta koko kuorman yli.

Tuuli ei vie pressua, kun se on valmiiksi kiinni takaosasta ja itse pidetään etureunasta kiinni.

Kuorman päältä pääsee myös turvallisesti laskeutumaan keulassa olevien tikkaiden avulla.

Sitten sidotaan loput narut.

Yksinkertaista, mutta toimivaa

”Tätä systeemiä on käytetty kolmisenkymmentä vuotta, ja hyvin on pelannut”, Lääkkö vakuuttaa.

Hänen toimintatapansa on varsin yksinkertainen. Aikaa ja hermoja säästävän tavan käyttäminen ei maksa mitään ylimääräistä.

Pressu taitellaan normaaliin tapaan pituussuunnassa noin 30 cm:n mittaiseksi laskokseksi, jonka päätyyn jätetään noin 20 cm ylimääräistä, samoin kaikki narut.

Taiteltu pressu nostetaan perälaudan ja sivulaitojen varaan, minkä jälkeen kiinnitetään päädyn kolme kiinnitysnarua paikalleen.

Seuraavassa vaiheessa kiivetään kuorman päälle, otetaan kiinni pressun etureunan keskimmäisestä narusta ja kävellään se kädessä kärryn keulaan, josta poistutaan tikkaita pitkin.

Pressu on nyt siististi levitettynä koko kuorman peitteeksi. Tämän jälkeen kiinnitetään loput narut paikoilleen. Kuvissa pressu asennetaan kahden miehen voimin, mutta sen saa myös yksin paikoilleen näiden ohjeiden avulla.

Poikaansa lypsykarjatilalla päivittäin auttava Heikki Lääkkö toivoo, että turvallisempi tapa kuorman peittämiseen yleistyisi. Hän on kauhistellen nähnyt, kuinka pressuja levitetään mitä erikoisemmilla tekniikoilla. Edes kuorma-automiehillä ei homma ole aina hanskassa, vaikka he käsittelevät kuormapeitteitä päivittäin.

Tuomariston kommentti

”Ihan hyvä tapa peittää kuorma. Sitä kannattaa kokeilla, ja verrata omaan tapaan tehdä sama työvaihe. Mutta pystyykö sen tekemään yksin, jos tuulee reippaasti hankalasta suunnasta?”