KM:n koeajossa karjatilan yleiskone, Valtra N4

Hyvällä näkyvyydellä ja käytännöllisellä voimansiirrolla varustettu Valtra N4 yllätti hyvillä kuormainominaisuuksillaan. Monipuolisesti uudistuneesta N-sarjasta on saatu ilahduttavan toimiva ja tasapainoinen kokonaisuus maatilan yleistraktoriksi. Tutustuimme pienemmällä moottorilla ja HiTech5 -voimansiirrolla varustettujen N4-Valtrojen toimintaan keväisessä koeajossa.

Valtran uusi N-sarja esiteltiin viime vuonna. Moottorivaihtoehtoja on kaksi: 4,4 ja 4,9 litraa. Suurempaan moottoriin voidaan yhdistää peräti neljä vaihteisto-/hydrauliikkavaihto-ehtoa, pienempään löytyy vain yksi, HiTech5.

Valtran N-sarjan uudistukset olivat neljänteen sukupolveen verrattuna tavallista rajumpia ja suurelta osin myös hyvin positiivisia. Viisipilarinen ohjaamo on hallintalaitteineen laitettu kokonaan uusiksi, konepeitto on muotoiltu etukuormaintyöhön sopivaksi ja kaikki vaihteistovaihtoehdot toimivat ilman perinteistä vaihdekeppiviidakkoa pikavaihteiden ja robottivaihtajien avustuksella.

Vaikka uudistukset ovat jossakin mielessä rajuja, on jäljellä jonkin verran myös vanhaa hyvää Valtraa.

Esimerkiksi suunnanvaihtaja on tuttu ja turvallinen. Sen toiminta on tilanteesta riippumatta yhtä pehmeää kuin ennenkin. Muutenkin hytin sisällä huomaa heti istuvansa Valtrassa, näytöt ja nappulat ovat hyvin samantyylisiä kuin aiemminkin.

Valtramaisuus on saatu säilymään ohjaamossa myös metsäajoa ajatellen. Kuljettajan istuin pyörähtää varsin vaivattomasti selkä menosuuntaan ja ohjaamon puolesta uusi N4-sarja soveltuu hyvin myös metsäajoon tai taakseajolaitteilla varustelluksi. Uutuus sopii metsäajoon myös ulkomitoiltaan. H5-mallien kompastuskivenä täysipainoiseen metsäajoon on maksimissaan 90 litraa minuutissa pumppaava hammaspyöräpumppu.

Edullisin Valtran uudesta N4-mallisarjasta on N104 H5, jonka veroton listahinta alkaa 64 500 eurosta, verollisena se tarkoittaa 80 000 euroa, mikä ei ole mahdoton lukema nykyaikaiselle uudelle traktorille.

N104-mallin hinta on saatu pidettyä kohtuullisena tinkimällä varustelusta. Esimerkiksi ilmastointi täytyy valita erikseen lisävarustelistalta ja vaihteistossa ainoa vaihtoehto on 40 km/h:n laatikko ilman Eco-toimintoa.

Suomeen myytävät N4-sarjan traktorit on aina varustettu kuitenkin ryömintävaihteistolla eli vaihteita löytyy 30 molempiin suuntiin. Ryömintä onkin järkevä varuste, sillä ilman ryömintää pienimmällä vaihteella mennään nimelliskierroksilla noin 3 km/h, joka on joissakin töissä hieman liikaa. Tiettyihin maihin N4-mallit toimitetaan ilman ryömintää 20/20-vaihteistolla.

Keväinen kokeilu alkoi tieajolla

Pääsimme tutustumaan Valtran N114EH5-(ns. EcoPower-malli) ja N124H5-malleihin keväisessä kokeilussa. Molemmissa traktoreissa oli etukuormaimena Ålö 56 ja suuremmasta mallista löytyi myös verottomana 4 000 euron hintainen etujousitus. Etujousituksen yhteydessä täytyy valita myös tuhannen euron hintainen HD-etuakseli (vakiona N154-mallista alkaen), joten etujousituksen verottomaksi kokonaishinnaksi tulee näissä pienemmissä N4-malleissa 5 000 euroa.

N124-mallissa vaihteistona oli 40 km/h-ecoversio (lisähinta 802 €) ja pienemmässä mallissa 50 km/h -vaihteisto, jonka kokonaiskustannus vaadittavien lisävarusteiden eli jarruventtiilin ja etulokasuojien kanssa on reippaat 2 000 euroa. Koeajon perusteella investointi nopeampaan vaihdelaatikkoon tuntui järkevältä, varsinkin kun sekä etulokasuojat että jarruventtiili ovat muutoinkin hyödyllisiä varusteita. Käytännössä nopeamman vaihteiston lisähinta jää siis noin 900 euroon.

Tieajossa etujousitus toimi hyvin, mutta samaa voi sanoa myös kuormainten vaimentimista. Samaa kuoppaista tienpätkää pystyi ajamaan molemmilla traktoreilla suunnilleen samalla nopeudella, toki jousitettu versio otti terävimmät töyssyt selvästi pehmeämmin. Jos valinta pitäisi tehdä etujousituksen tai 50 km/h -nopeuden välillä, valitsisin suuremman nopeuden, ainakin jos traktoriin on asennettu kuormain ja renkaat ovat normaalit maatalouskäyttöön tarkoitetut.

Suuremmissa N4-malleissa, joihin varusteita on pakattu muutoinkin enemmän, etujousitus on varmasti paikallaan, eikä vaikuta traktorin kokonaishintaan suhteellisesti niin paljon.

Lue koko juttu KM:stä.

Kuva ja teksti: Juho-Antti Junno