JCB:ssä DualTech VT -vaihteisto

JCB:n kehittämä uusi DualTech VT tuo powershift-vaihteiston rinnalle hydrostaattisen voimansiirron ominaisuudet, jolloin sama kurotin pystyy sekä nopeaan ajoon ja kuorman rahtaamiseen että hitaaseen ja tarkkuutta vaativaan kuormaukseen. Kahden tekniikan ominaisuudet samassa koneessa tehostavat työtä ja parantavat ajettavuutta varsinkin monipuolisessa käytössä.

Melkoinen innostuneisuus ja showmeininki olivat aistittavissa brittiläisen JCB:n pääkonttorilla huhtikuun 6. päivänä, kun yhtiön tuotekehitysjohtaja Tim Burnhope esitteli progressiivisen jytämusiikin sekä valo- ja savuefektien keskeltä paljastuvan uuden JCB AgriPro -kurottimen.

”Kyse ei ole enää hitaasta tekniikan evoluutiosta, vaan revoluutiosta” eli vallankumouksesta, Burnhope hehkutti. Mullistava tekniikka tehostaa ja yksinkertaistaa kurotintyötä sekä parantaa ajettavuutta.

Merkittävin uuden mallisarjan innovaatioista lienee portaaton kaksoisvaihteisto, jossa yhdistyy nopeassa ajossa vetokykyinen ja taloudellinen powershift ja hitaassa ajossa joustavampi ja tarkempi hydrostaattinen voimansiirto.

Sekä tarkkuutta että nopeutta vaativiin töihin

”Kun powershiftin nopean ajon teho ja vetokyky yhdistetään hydrostaattisen vedon hallinnan tarkkuuteen, saamme ihanteellisen yhdistelmän kuljettajille, jotka haluavat maksimoida tuottavuuden sekä ylellisen ajokokemuksen”, Burnhope jatkaa esittelyä.

DualTech VT -vaihteistoksi nimetty kokonaisuus aloittaa liikkeelle lähdettäessä hydro-staattisena ja vaihtaa automaattisesti 19 kilometrin nopeudessa mekaaniseksi.

Vaihteiston kerrotaan olevan maailman ensimmäinen laatuaan ainakin maatalouteen kehitetyissä kurottimissa. Se on yhtiön oman insinööritiimin käsialaa ja tuotetaan JCB:n Wrexhamin tehtaan uudella tuotantolinjalla Pohjois-Walesissa.

Hydrostaattinen portaaton voimansiirto on erityisen hyvä tarkkuutta vaativissa töissä. Se mahdollistaa hitaan ryöminnän ja joustavan suunnanvaihdon esimerkiksi aseteltaessa paaleja tai perunalaatikoita päällekkäin. Voima välitetään vaihteistolta eteenpäin pyörille kuitenkin mekaanisesti.

Sähköisesti ohjatussa PowerShiftissä on vain kolme pykälää, sillä sen ei tarvitse kattaa enempää kuin nopeusalueen 19–40 kilometriä tunnissa. Nopea liikkuminen tiellä sekä tehokkaampi kuorman hinaus laajentavat koneen käyttömahdollisuuksia. PowerShift parantaa myös nousukykyä ylämäessä. Hydraulisesti nostava vetokoukku on vakiovaruste.

Lue koko juttu KM:stä.

Teksti ja kuva: Esa Mustonen