Hollantilaisten sikayrittäjien tavoitteena läpinäkyvä sikatuotanto

Hollantilaiset sikayrittäjät näkevät tärkeäksi jakaa realistista ja oikeaa tietoa sikatuotannosta. Aan den Herenbosweg on yksi monista sikatiloista, joille kuka tahansa voi mennä katsomaan sikoja milloin tahansa päiväsaikaan. Katselumahdollisuuden lisäksi tilan emäntä on innokas twiittaaja ja bloggaaja. Tilalla on omat verkkosivut ja Facebook-profiili, joilla halutaan jakaa tietoa sikatilan arjesta ja toiminnasta. Sekä tilan esittely että näkyvyys sosiaalisessa mediassa ovat osa taitavaa sianlihan markkinointia, vaikka sitä ei tilalla ääneen sanotakaan.

Sikalan pihalla liehuva värikäs lippu, suuri juliste sekä taulu toivottavat tervetulleeksi sikalaan. Hollanninkielinen lause ”Kom varkens kijken” (Tule sikoja katsomaan) ja siihen liittyvät kuvat ovat yhteinen tunnus 26 sikatilalle, jotka ovat rakentaneet sikojenkatselutilan ja avanneet ikkunansa yleisölle.

Aan den Herenbosweg -niminen sikala on yksi niistä, joilla halutaan lisätä maataloudesta vieraantuneiden ihmisten tietämystä normaalista tavasta tuottaa ruokaa. Sikalan omistavat Edwin ja Elly Michiels-Fleuren, jotka kasvattavat 1 800 lihasian lisäksi 23 hehtaarilla kukkasipuleita, 8 hehtaarilla sokerijuurikasta ja 3 hehtaarilla yrttejä sekä 2 hehtaarilla maissia.

Etelä-Hollannin Melderslossa, lähellä Saksan rajaa sijaitseva tila on kasvanut voimakkaasti vuodesta 1973, jolloin Edwinin vanhemmat ostivat sen. Tuolloin sikoja oli 400 ja peltoa 1,7 hehtaaria. Sikala laajennettiin 80-luvulla yli tuhannen sian yksiköksi.

Nykyinen isäntä tuli tilalle töihin vuonna 1998 ja emäntä 2002. Varsinaisina maatalousyrittäjinä he aloittivat tammikuussa 2008, jolloin Edwin ja Elly ostivat tilan, ja alkoivat suunnitella ja rakentaa uutta sikalaa.

Tuotanto läpinäkyväksi

Aan den Herenbosweg on ollut auki yleisölle vuoden 2011 lopulta lähtien. Seitsemänä päivänä viikossa, kesällä klo 10.00–20.00 ja talvella klo 11.00-17.00, sikalaan pääsee katselemaan ikkunoista, mitä lihasiat puuhaavat.

Vuosittain sikoja käy katsomassa noin 5 000 ihmistä. Suuri osa vieraista on perheitä tai yksittäisiä ohikulkijoita, mutta mukana on paljon myös ryhmä- ja yritysvierailuja. Toukokuussa perhe esitteli sikalaansa kansainväliselle maataloustoimittajaryhmälle.

Sikalaan ja sikoihin tutustuminen ei maksa kävijöille mitään. Se ei siis tuota suoraa tuloa sikalan omistajille.

Mielestämme on tärkeää olla mahdollisimman avoin yhteiskuntaa kohtaan ja uskaltaa näyttää, mitä teemme ja miten sen teemme. Olemme halunneet perustaa sikalan näkyvälle paikalle, jotta voimme kutsua ihmisiä katsomaan, miten moderni sikala toimii, Michiels-Fleurenit kertovat verkkosivuillaan.

Siankasvatuksen esittelyn taustalla on vastaaminen eläin-aktivistien sikatuotannon vastaiseen toimintaan sekä halu lisätä ihmisten tietämystä sikatuotannosta. Michiels-Fleureneille oman tuotannon esittely on samalla ”lupa tuottaa lihaa”.

Aivan halpaa touhua sikatuotannon markkinointi ei ole. Pelkästään sikalan päätyyn rakennettu esittelytila maksoi noin 40 000 euroa.

Yksi suuri kustannus esittely-tilassa oli palosuojaus, jonka vuoksi tarvittiin erikoisikkunat. ”Etteivät vieraat polta koko sikalaa”, Elly selittää.

Hankkeella on sponsoreita, jotka maksavat noin kolmanneksen kustannuksista. Sponsoreiden joukko koostuu sikataloutta lähellä olevista yrityksistä. Seinällä olevista logoista löytyy muun muassa rehualaan sekä rahoitukseen ja sianjalostukseen liittyviä yrityksiä.

Some aktiivikäytössä

Sen lisäksi, että ihmiset pääsevät vapaasti katselemaan sikoja, Elly on erittäin aktiivinen sosiaalisessa mediassa. Tilan Facebook-profiili on perustettu vuonna 2012, ja sitä päivitetään lähes päivittäin.

Ellyn vuonna 2011 avatulla Twitter-tilillä on noin tuhat seuraajaa. Elly tunnustautuu ”fanaattiseksi twiittaajaksi”. Hän ei kuitenkaan tavoittele suurta seuraajien määrää, vaan mieluummin paljon uudelleen-twiittauksia. ”Se tarkoittaa, että twiittejäni luetaan.”

”Twitterin hyvä puoli on, että se tavoittaa myös tuntemattomia. Facebook on henkilökohtaisempi”, Elly analysoi.

Verkkosivuilla on myös emännän kirjoittama blogi sekä kolumneja sikataloudesta. Hollannissa ne ovat tietysti hollantilaisille hollanniksi.

”Koko ajan etsitään uusia tapoja informoida ihmisiä”, Elly sanoo.

Lue koko juttu KM:stä.

www.aandenherenbosweg.nl

Katso kartalta, missä tila sijaitsee: Herensbosweg

Twitteristä Ellyn löytää nimellä ”Elly MichielsFleuren” ja tilan löytää myös Facebookista.

Sikalan rakentamista voi katsella YouTubesta. Kahdeksan minuutin kuvakavalkadi ja muita videoita löytyy haulla ”aandenherenbosweg”.